wikishia:Featured articles/2023/10

د wikishia لخوا
در کعبه
در کعبه

دَرِ کعبه بر دیوار شرقی کعبه واقع شده و فضیلت‌هایی برای آن برشمرده‌اند. در روایات شیعه به خواندن دعا در زمان رسیدن به آن، توصیه کرده‌اند. بر روی این در، آیات قرآن، اسامی خداوند و نام پیامبر اسلام نوشته شده است. طول در کعبه، بیش از سه متر و عرض آن حدود یک متر و هفتاد سانتی‌متر است. این در، بیش از دو متر از سطح زمین فاصله دارد. در کعبه ابتدا بر روی زمین قرار داشت اما در بازسازی کعبه، توسط قریش، آن‌را بالا بردند تا افراد به راحتی نتوانند وارد کعبه شوند.

یکی از حاکمان یمن حدود هفتصد سال پیش از هجرت پیامبر، دری برای کعبه قرار داد که آن‌را اولین در برای کعبه دانسته‌اند. داخل کعبه، اتاق کوچکی وجود دارد که راه‌پله برای رفتن بر روی سقف کعبه است. این اتاقک، دارای در کوچکی است که درِ توبه خوانده می‌شود و از طلا ساخته شده است.

براساس منابع تاریخی، زمانی که ابرهه برای نابود کردن کعبه حمله کرد، عبدالمطلب دست به حلقه در کعبه انداخت و در آنجا خداوند را خوانده و از او طلب کمک کرد. کلیدداری کعبه از پیش از اسلام، در دست طایفه بنی‌شَيْبَة بود. پیامبر اسلام پس از فتح مکه کلید کعبه را از عثمان بن طلحة (کلیددار وقت کعبه) گرفت و وارد کعبه شد. سپس کلید را به او بازگرداند و گفت کلید کعبه در دست این خاندان باقی بماند.

ادامهٔ مطلب ...